Sunday 15 January 2012

oh jerawat datang lagi!!!

Oh apa harus ku biar saja
jerawat yang berada di muka
Tak mampu lagi ku tunggu
Ku malu dan ku mahu hilangkannya

wahhh pandai pandai je nak meng-edit lagu DINA neh..
sekarang nie lin sangat stress dengan jerawat nie.. nak hilangkan secepat mungkin.. jerawat nie buat lin rase rendah diri sangat.. semua ni bermula dengan salah pemakaian produk,, tau tau.. memang salah lin.. mesti ada yang cakap padan muke kot.. dah lin tengok adek lin pakai elok je.. licin je muke beliau.. rase berminat tu membuak buak la.. dah name nye perempuan kan.. sekarang ni lin sedang dalam proses dah mengubati jerawat ni.. dulu ade pakai satu produk tu.. okei la.. tapi ada lagi yang tertinggal.. maybe disebabkan foundation simplysiti kot..tak sesuai dengan muke.. sekarang.. cuba produk laen .. kalo sesuai.. lin share ye.. and sapa sapa yang ada acne solution.. tolong share sama ye.. thanks friends... lab u muach muach muach

Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.
Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.
Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.
Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.
Punca jerawat.
  • Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.
  • Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.
  • Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12.
  • Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.
  • Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.
  • Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.
Kebanyakan jerawat akan hilang sendiri jika kulit sentiasa bersih dan sihat. Tetapi sesetengahnya boleh menjadi teruk dan kronik.

Bile dah ade jerawat kat muke tu.. dah sah sah la kite akan stress.. maybe tu adalah salah satu faktor kenapa jerawat tu maintain je kan...

dulu kulit ku halus mulus telus

ni before pakai produk pertama.. ni baru kat dahi.. tak termasuk pipi lagi..


 ni selepas guna produk 1.. alhamdulillah.. 95% hilang..
kalo perhatikan pipi sebelah kanan tu ade jerawat
currently 3 biji
maknanya elok la kan ubat tu..
maybe patut continue, tapi sekarang pakai guna ubat laen

 lin nak macam ni balik!! clean and clear..
nanti bile dah jadi macam ni balik lin shared nama ubat ubat tu ye.. 
takut nanti cakap tipu pulak
bye bye muaacchh





1 comment: